Så skapar du en hälsostrategi som ger resultat

– SPONSRAD ARTIKEL

De flesta företag förstår att medarbetarnas hälsa påverkar både trivsel och resultat. Men trots detta saknar många en tydlig strategi för att faktiskt förbättra den. Istället ser vi ofta punktinsatser som inte skapar långsiktiga resultat...

Skriven av
P-O Osbeck
2/25/2025
Kategori
HR

De flesta företag förstår att medarbetarnas hälsa påverkar både trivsel och resultat. Men trots detta saknar många en tydlig strategi för att faktiskt förbättra den. Istället ser vi ofta punktinsatser som inte skapar långsiktiga resultat: ett gymkort här, en föreläsning där, en fruktkorg i hörnet. 

Men ingen av dessa är egentligen en strategi. En fungerande hälsostrategi ska vara en naturlig del av företagets DNA och skapa mätbara resultat både för individen och företaget. Bland undersökningar pekar exempelvis Deloittes rapport om mental hälsa från 2024 mot att företag som investerar i mental hälsa ser en fyrdubbel avkastning på investeringen. Vi har alltså gått från att hälsa är “nice to have” till “must have”.  Så, hur kan ditt företag agera på detta? 

Här är hur du bygger en sådan i fem enkla steg:

1. Definiera vad hälsa betyder för ditt företag

För en tid sedan hade jag en workshop med ett konsultbolag. Efter samtalet stod det klart att för dem innefattade hälsa hela individen, och att strategin skulle byggas runt medarbetarens helhet och de behov och utmaningar som dyker upp längs vägen. På så sätt kunde de undvika att strategin blev ett lapptäcke av initiativ utan tydlig riktning.

Ställ tre viktiga frågor i ledningsgruppen:

  • Var är vi idag?
  • Vart vill vi?
  • Hur tar vi oss dit?

Exempel på ett tydligt hälsostrategiskt arbete:

  • Vi arbetar proaktivt och hälsofrämjande.
  • Vi har en helhetssyn på hälsa (fysisk, mental, social).
  • Vi mäter och följer upp vår hälsostrategi med tydliga mätetal.
  • Vi lever som vi lär och gör hälsa till en naturlig del av vår kultur.

När detta är tydligt blir det enklare att bygga en strategi som fungerar, både idag och imorgon, genom kris och utveckling.

2. Ledningen måste gå först

Om cheferna inte bryr sig om hälsa, varför skulle medarbetarna göra det? Studier från Danmark* pekar tydligt på att när cheferna själva deltar i hälsoinitiativ, får dessa mycket större effekt på deltagande och resultat - hälsomässigt som ekonomiskt. 

Vill du skapa en kultur där välmående är en prioritet? Då behöver företagets ledare:

  • Delta i hälsoinitiativ själva.
  • Kommunicera vikten av välbefinnande.
  • Skapa en miljö där det är okej att prioritera hälsa.

Exempel:

  • Om du som chef aldrig tar pauser, svarar på mejl sent på kvällen och hoppar över träningen — gissa vad dina medarbetare gör?

En god vän och mentor lärde mig: Lead by example. Och det är precis det som det handlar om

Reflektionsfrågor till nästa ledningsgruppsmöte:

  • Hur kan vi få våra chefer att aktivt delta i hälsoarbetet?
  • Hur kan vi integrera hälsa i ledarskapsutbildningen?

3. Skapa en kultur där hälsa är normen

Gymkort är trevligt, och frukt är både bra och näringsrikt. Men en verklig hälsokultur handlar om:

  • Flexibilitet att prioritera välmående.
  • Möjlighet till återhämtning utan att känna skuld.
  • En arbetsmiljö som stödjer fysisk, social och mental hälsa.

Exempel:

  • Inför möten på stående fot, eller gör det möjligt att ha Walk ‘n Talks. Studier från Stanford visar att en 30-minuters promenad kan öka kreativiteten, vilket skapar bättre förutsättningar för innovation och problemlösning.
  • Skapa återhämtningszoner på kontoret. Mikropauser är ett bra sätt för hjärnan att återhämta sig och ge tid för reflektion. Det är trots allt "outputen" av arbetet som är det viktiga.
  • Erbjud möjligheter inom mental träning precis lika självklart som fysisk sådan. Regelbundenhet med övningar för stresshantering, mindfulness och mental återhämtning har positiva effekter den mentala hälsan.

Reflektionsfrågor för ledningen:

  • Hur kan vi göra hälsa till en naturlig del av vår arbetsdag?
  • Vad i vår kultur motverkar hälsa idag?

Walk ‘n Talks

4. Involvera medarbetarna

Vill du att folk engagerar sig i företagets hälsoinitiativ? Vi som människor har ett behov av att bli sedda och hörda. Låt därför medarbetarna vara med och skapa dem er strategi. 

Så här gör du:

  • Mät vad folk vill ha och behöver — vad är deras verkliga behov? Om det är sömnproblematik för grupp A och stresshantering för grupp B, erbjud lösningar som möter dessa. 
  • Anordna workshops — låt medarbetarna vara med och utforma initiativet baserat på utfall. 
  • Ge valmöjligheter — hälsa innebär olika saker för olika personer, och alla har unika behov. Vi behöver säga “Hej då” till “One size fits all” och erbjuda lösningar som passar den mångfald av behov som finns. 

Ett företag som involverar sina medarbetare i hälsostrategin får högre deltagande och bättre resultat. Kom därför ihåg att kommunicera varför det är värdefullt för individen, inte bara för företaget.

Reflektionsfrågor att diskutera:

  • Vilka behov har våra medarbetare just nu?
  • Hur kan vi skapa initiativ som våra medarbetare faktiskt vill delta i?

5. Mät rätt saker för att göra rätt saker

Du kan inte förbättra det du inte mäter. Men vad ska du mäta?

I näringslivet grundar vi ofta våra beslut på data - oavsett om det rör försäljning, rekrytering eller marknadsföring. Så varför inte göra detsamma när det gäller medarbetarnas välmående?

Mindre effektiva exempel:

  • Hur många som signat upp på gymkortet.
  • Hur många som gick på en föreläsning.

Mer effektiva exempel:

  • Minskad sjukfrånvaro.
  • Förbättrad arbetsmiljö (mätt via medarbetarenkäter).
  • Ökat engagemang och produktivitet.

Formeln att använda? Mät + Utvärdera + Justera = Hållbar hälsostrategi. Det är ett arbete som sker över tid och därför behöver mätas över tid. Ett gammalt ordspråk säger ”Det bästa tillfället att plantera ett träd var för 20 år sedan. Det näst bästa är nu. Samma gäller för hälsoarbetet. Det är aldrig för sent att starta, men vi behöver göra just det. Starta. 

Reflektionsfrågor för chefer och ledare:

  • Hur vet vi om vår hälsostrategi fungerar?
  • Vilka konkreta förändringar vill vi se efter 6-12 månader?

Vad kan du ta med dig från denna artikel? 

Att bygga en hälsostrategi kräver engagemang, eftertanke och en “börja med slutet först”-mentalitet. 

I sin enkelhet handlar det om att:

  • Definiera vad hälsa betyder för just ditt företag och era värderingar.
  • Se till att ledningen går först och visar vägen. 
  • Skapa en kultur där hälsa är en självklarhet, inte en möjlighet.
  • Involvera medarbetarna i processen.
  • Mäta rätt saker och justera kontinuerligt.

En investering i förebyggande hälsa kan skapa stor effekt både för individen och företagets resultat - men med handen på hjärtat - är det också rätt sak att göra. Nämligen att prioritera de människor som bygger ditt företag.

Så, frågan är: Hur ser din plan ut?

*2024 Gen Z and Millennial Survey: Living and working with purpose in a transforming world

*https://nyheter.ki.se/traning-pa-arbetstid-okar-produktiviteten

*Källa: Bendix Justesen J och medarbetare. Implementing workplace health promotion – role of middle managers. International Journal of Workplace Health Management. 2017, Volym 10, 164 - 178.

I denna text uttrycker skribenten sina åsikter och tankar, och artikeln klassificeras som en krönika med opinionsinnehåll. Om du har några synpunkter eller vill föreslå en ny artikel, ber vi dig att kontakta vår redaktion.
Taggar:
P-O Osbeck

P-O Osbeck är Chief Growth Officer för Champion Health Nordic, en modern och hälsofrämjande företagshälsa, som hjälper företag med datadrivna analyser tillsammans med personliga hälsoprogram för medarbetare och strategiska rapporter för beslutsfattare. Med 15 års erfarenhet från hälsostrategiskt arbete inom näringslivet bidrar han med evidensbaserade och konkreta verktyg för att skapa resultat för företag och dess medarbetare.