Menssäkerhet är det nya svarta

– SPONSRAD ARTIKEL

Menssäkra. Menssäkerhet. Menssäkrade arbetsplatser. Fraser som för bara några år sen inte fanns i svenskens vokabulär, men som år 2023 blivit allt mer...

Skriven av
Hanna Hellström
11/13/2023
Kategori
Arbetsmiljö

Menssäkra. Menssäkerhet. Menssäkrade arbetsplatser. Fraser som för bara några år sen inte fanns i svenskens vokabulär, men som år 2023 blivit allt mer vedertagna i svenska språket, inte minst på HR-avdelningar och hos personer med ansvar för arbetsmiljö på arbetsplatsen.

För fyra år sen, på 2019 års upplaga av Bokmässan i Göteborg, gjorde vi vår första storskaliga menssäkring. Vi såg till att det fanns tillgång till mensskydd på alla Svenska Mässans toaletter under Bokmässans fyra dagar. I vår monter hade vi hundratals om inte tusentals samtal om mens och menssäkerhet. Många av diskussionerna gick ut på att förklara varför: varför fri tillgång till mensskydd är en arbetsmiljöfråga och varför det egentligen borde vara självklart. Bland de skeptiska fanns alla olika sorters människor: ungdomar och pensionärer; chefer och anställda; kvinnor och män. ”Mens är en personlig angelägenhet” och ”mensskydd ska man fixa själv, det har vi gjort i alla tider” var några av argumenten emot menssäkerhet. Såklart fick vi höra mycket positivt också, men den allmänna diskursen var att mensskydd är något man tar med själv, oavsett om man är på jobbet, i skolan eller på mässa.

Fyra år, tusentals kunder, hundratusentals mensskydd och oräkneliga timmar av samtal om mens står vi på Personal & Chefsmässan i oktober 2023. Efter första dagen utvärderar vi samtalen vi haft under dagen och inser hur samtalen har förändrats. Från 2019 när den vanligaste frågan var ”varför?” till 2023 när den mesta frågan vi får är ”hur?”.

Skillnaden kan tyckas vara liten, men visar på en del aspekter som ändå är stora och viktiga i arbetsmiljösynpunkt. Den första är att många personer år 2023 har hört talas om menssäkerhet och har redan haft diskussionen om mensskydd med arbetsgivaren. Debatten har normaliserats och nått utanför mensaktivismens bubbla.

Den andra aspekten är att många tagit till sig begreppet menssäkerhet på riktigt och är med på att det är en viktig del av arbetsmiljön och något som ger ökad trygghet för individen såväl som ökad produktivitet för verksamheten. Vi behöver inte lika ofta övertala om varför, diskussionen handlar mer om vilken produkt som passar just den specifika verksamheten.

Än så länge finns det buzz kvar kring frågan och de verksamheter som tar steget får ofta positiv uppmärksamhet. Men i takt med att fler och fler verksamheter menssäkrar; när menssäkerhet är det nya svarta på arbetsplatserna och lika självklart som färgen svart i en garderob, kommer ”wow-effekten” minska.

När tiden kommer då mensskydd verkligen ses som lika självklart som toalettpapper kommer ingen höja på ögonbrynen när företag menssäkrar. Det kommer höjas på ögonbrynen om de inte gör det. Precis som att det skulle uppmärksammas om verksamheter tvingar anställda att ta med eget toalettpapper.

I denna text uttrycker skribenten sina åsikter och tankar, och artikeln klassificeras som en krönika med opinionsinnehåll. Om du har några synpunkter eller vill föreslå en ny artikel, ber vi dig att kontakta vår redaktion.
Taggar:
Hanna Hellström

Hanna Hellström är expert på menssäkra arbetsplatser och engagemangsdriven affärskommunikation. Hanna har varit med och drivit rörelsen kring mensvänliga arbetsplatser från starten av kampanjen #menssäkrad till det sociala entreprenörskap Menssäkrad är idag.