Har du koll på medarbetarnas mående – eller tror du bara det?

– SPONSRAD ARTIKEL

Psykisk ohälsa kan slå hårt mot en organisation. Många av oss har säkert varit med om, eller hört andras historier om medarbetare som blivit sjukskrivna med konsekvenser långt över det personliga lidandet som följd. Vi pratade med Julie...

Skriven av
Redaktionen
11/19/2024
Kategori
Företagshälsa

Psykisk ohälsa kan slå hårt mot en organisation. Många av oss har säkert varit med om, eller hört andras historier om medarbetare som blivit sjukskrivna med konsekvenser långt över det personliga lidandet som följd. Vi pratade med Julie Ottesen Aronowitsch för att lyssna in vad du som ledare kan göra för att undvika risker med att inte ha koll.

Ett oväntat bakslag – när ohälsa överraskar

Julie berättar om en försäljningschef på ett stort företag. Historien får agera exempel här men som snarare är ett vanligt mönster i samhället nuförtiden. Försäljningschefen hade kommit till jobbet måndag morgon och fick besked om att en av säljarna skulle vara borta på obestämd tid på grund av stress.  Detta kom som en total överraskning för chefen. Det var absolut ingen dålig ledare, berättar Julie, han uttryckte i desperation att han ” alltid varit tydlig med att dörren står öppen!”.

När en medarbetare mår dåligt och behöver vara borta under en längre tid kan det få flera negativa effekter. Det vi tänker på först är det personliga lidandet men även produktionsbortfall, som blir extra tydligt när den anställde har en specialiserad roll som är svår att ersätta. Men en plötslig uppsägning eller sjukskrivning på grund av ohälsa kan få långt fler negativa följder. I försäljningschefens fall innebar det att säljteamet riskerade att missa sina mål, vilket påverkade företagets intäkter direkt. Att ta in en vikarie var inte heller ett realistiskt alternativ eftersom ingen kunde ersätta medarbetarens specifika kunskaper och relationer. Inbokade möten och uppgifter fick därför fördelas på övriga kollegor, vilket ökade deras arbetsbelastning och stress. Utöver produktionsbortfallet tillkom administrativa kostnader för att hantera sjukfrånvaron, såsom sjuklön under de första 14 dagarna och kontakter med Försäkringskassan. Försäljningschefen stod också inför en stor osäkerhet: när skulle medarbetaren vara tillbaka? Denna ovisshet påverkade chefens möjlighet att planera framåt och skapa stabilitet i teamet.

”Det blir ofta en otroligt negativ spiral som starkt påverkar resten av organisationen. I det här fallet kunde medarbetaren återgå till halvtidsarbete efter tre månader, men till vilket pris? För företaget ledde sjukskrivningen till höga kostnader, men det största priset betalade medarbetaren i form av sin hälsa.” berättar Julie.


Systematik är en nyckel

En ledare har ofta många medarbetare att följa upp och begränsat med tid, vilket gör det svårt att fånga upp tidiga signaler på ohälsa. Därför kan det vara till stor hjälp att få in systematik i att följa medarbetarnas mående, vilket gör det möjligt att agera i tid och skapa en tryggare arbetsmiljö.

Jimmy Nilsson, Region Manager North på Tromb, är ett av många goda exempel på just detta. Jimmy lägger stor vikt vid medarbetarnas mående och jobbar med att skapa en öppen kultur bland annat genom att dela med sig av sitt egna mående. Jimmy använder också Howdo, där han varje vecka kan följa upp hur hans medarbetare mår. En måndag morgon hade en av hans medarbetare signalerat rött – personen mådde inte bra.

Jimmy Nilsson på Tromb AB
”Jag blev först förvånad eftersom jag inte hade märkt något särskilt. Jag tog kontakt och det visade sig att medarbetaren hade haft det tufft de senaste veckorna och nu kände sig överväldigad. Jag kunde ge stöd och anpassa arbetsuppgifterna.”, säger Jimmy.

Julie förklarar att sådana här händelser ofta ökar vårt gemensamma förtroende till varandra och trycker på att de två scenarierna ovan har både likheter och olikheter. Jimmy och hans medarbetare kunde snabbt återgå till det normala tack vare att Jimmy fick tidig insyn i medarbetarnas mående och agerade snabbt.

Så får du koll

Att upptäcka psykisk ohälsa kan vara svårt, och det handlar långt ifrån alltid om att chefen är ointresserad eller frånvarande. Medarbetare kan dölja hur de mår av flera anledningar, till exempel stolthet, osäkerhet kring att söka hjälp, eller rädsla för hur informationen tas emot. Att arbeta systematiskt med frågan är viktigt men också att bygga en kultur där medarbetarna vill och vågar säga till när det ”är rött”.

”Jag vill hävda att inga ledare vill göra fel. Men jag är övertygad om att många tror att de har koll, även om de inte har det. Vi kan aldrig reducera riskerna helt men jobbar vi systematiskt med frågan har vi bättre förutsättningar för att få bra resultat - och medarbetare som mår bra.”, avslutar Julie.

Howdo har sammanställt en guide med deras 5 bästa tips för att få koll på hur dina medarbetare mår här!

I denna text uttrycker skribenten sina åsikter och tankar, och artikeln klassificeras som en krönika med opinionsinnehåll. Om du har några synpunkter eller vill föreslå en ny artikel, ber vi dig att kontakta vår redaktion.
Taggar:
Redaktionen

HRsvepets redaktion är en dedikerad grupp experter som levererar de senaste nyheterna och insikterna inom HR och ledarskap. Vi granskar noggrant och tillhandahåller objektiv information för att hjälpa dig att navigera i HR-landskapet. Vår målsättning är att främja diskussion och reflektion inom HR-gemenskapen och välkomna olika perspektiv. Lita på oss för att hålla dig uppdaterad och engagerad inom detta spännande område. Artiklar som är markerade som sponsrade eller krönikor är budskap med opinionsmaterial och stämmer inte nödvändigtvis överens med redkationens budskap & åsikt.