Arbetsväxling – ett skydd för hjärnan i den digitala arbetsmiljön

– SPONSRAD ARTIKEL

Arbetsmiljöverket har under flera årtionden varit duktiga på att försöka minska arbetsskadorna i den fysiska arbetsmiljön och begreppet arbetsväxla eller rotera uppgifter är något som inom industri och i den fysiska kontorsmiljön är en självklarhet.

Skriven av
Emelie Backlund
11/25/2024
Kategori
Arbetsmiljö

Arbetsmiljöverket har under flera årtionden varit duktiga på att försöka minska arbetsskadorna i den fysiska arbetsmiljön och begreppet arbetsväxla eller rotera uppgifter är något som inom industri och i den fysiska kontorsmiljön är en självklarhet.

Arbetsväxling handlar om att man roterar arbetsuppgifter för att undvika skador från repetitiva rörelser. Dessutom har fokus också legat på att förbättra verktyg och hjälpmedel för att göra dem mer ergonomiska och användarvänliga.

Men hur fungerar det för oss tjänstemän? Som spenderar våra arbetsdagar ca 8 timmar framför datorn, i en digital miljö? Kan vi också arbetsväxla? Svaret är ett rungande ja – och det är något vi bör göra! 

Vi vet att kroppen kan ta skada av repetitiva rörelser i ett fysiskt arbete och vi behöver därför variera oss – men även vår hjärna gynnas av att under arbetsdagen variera mellan olika typer av arbetsuppgifter. 

Därför finns det ett stort värde att fundera på hur du planerar dina dagar, försök ha i åtanke att: 

  1. Planera ”randiga dagar” i kalendern
    Varva avancerade, mentalt krävande uppgifter med enklare rutinuppgifter. Genom att göra detta får hjärnan chans att återhämta sig mellan de mer krävande momenten.
  1. Undvik "back to back möten" utan pauser
    Ställ in automatisk förkortning av dina mötestider för att skapa 5–10 minuters paus mellan möten. Det ger både dig och dina kollegor tid att återhämta er.
  1. Byt arbetsplats under dagen
    För uppgifter som kräver extra fokus, välj en plats med så få distraktioner som möjligt. Variation kan också stimulera din kreativitet.
  1. Arbeta med en uppgift i taget
    Multitasking kan skapa ineffektivitet och onödig stress. Uppgiften blir sämre utförd, det tar längre tid och många upplever en ökad upplevd negativ stress när vi hoppar mellan uppgifter hela tiden. 
  1. Lär dig dina digitala verktyg

Utforska funktioner och smarta genvägar som kan hjälpa dig frigöra tid och öka din kontroll i din digitala arbetsmiljö. Precis som en snickare känner sina verktyg, kan du lära känna dina!

Så oavsett om du arbetar mer fysiskt eller har ett stillasittande arbete framför datorn, se till att arbetsväxla för att ge din kropp och din hjärna bra förutsättningar att orka! 

Extra:

Visste du att arbetsmiljöverket just nu genomför ett 3 årigt EU-Projekt "Friska arbetsplatser i ett digitalt arbetsliv" där avsikten är att ta reda på om arbetsgivare har inkluderat den digitala arbetsmiljön i sitt systematiska arbetsmiljöarbete. Du kan läsa mer om detta på deras hemsida.

I denna text uttrycker skribenten sina åsikter och tankar, och artikeln klassificeras som en krönika med opinionsinnehåll. Om du har några synpunkter eller vill föreslå en ny artikel, ber vi dig att kontakta vår redaktion.
Taggar:
Emelie Backlund

Emelie Backlund, Effektivitetskonsult och Fysioterapeut, Effektiv Nu.