3 steg till ett ökat medarbetarengagemang 

– SPONSRAD ARTIKEL

Sjukskrivningar, hög personalomsättning och quiet quitting är utmaningar som många organisationer brottas med. En starkt bidragande orsak till problemen är...

Skriven av
Nina Quist
11/27/2023
Kategori
Personal

Sjukskrivningar, hög personalomsättning och quiet quitting är utmaningar som många organisationer brottas med. En starkt bidragande orsak till problemen är ofta bristande engagemang. 

Medarbetare som är engagerade i sitt arbete är mer produktiva, stannar längre och mår bättre. Fördelarna med ett högt medarbetarengagemang är många och väl dokumenterade i forskning. Men att skapa det där engagemanget är inte alltid så enkelt. 

Rekommenderad läsning: Quiet quitting - Sverige är med i topplistan

Vad är egentligen medarbetarengagemang?

Medarbetarengagemang är ett ord för något ganska komplext som påverkas av en rad olika faktorer. En bra arbetsmiljö, goda relationer till chef och kollegor, en god kommunikation och en känsla av mening och delaktighet är exempel på sådant som bidrar till ett högt engagemang. 

Engagerade medarbetare trivs på sitt arbete och vill göra sitt bästa varje dag. De vill bidra till att organisationen når sina mål och gör det där lilla extra som krävs, för att göra ett riktigt bra jobb. Oengagerade medarbetare, å andra sidan, är omotiverade, vantrivs, och är mindre benägna att göra sitt yttersta på jobbet. De mår sämre och löper större risk att drabbas av stressrelaterade sjukdomar. 

76% är “quiet quitting” eller aktivt oengagerade

Forskning visar att globalt så är det bara 23% som faktiskt trivs på jobbet och är engagerade i sitt arbete. Resten faller i kategorierna “oengagerade” och “aktivt oengagerade”. 

  • Engagerade (trivs på jobbet): Medarbetare som tycker att deras arbete är meningsfullt och känner samhörighet med teamet och organisationen. De är stolta över arbetet de utför, tar ansvar för sina prestationer och gör det där lilla extra för kollegor och kunder. 
  • Oengagerade (quiet quitting): Medarbetare som “sitter av tiden” och väntar på att gå hem. De gör minsta möjliga ansträngning och är inte mentalt närvarande . Trots att de är mindre produktiva är de oftare stressade än engagerade medarbetare, då de inte upplever sitt arbete som meningsfullt. 
  • Aktivt oengagerade (loud quitting): Medarbetare som agerar på sätt som direkt skadar organisationen, undergräver dess mål och motsätter sig dess ledare. Förtroendet mellan medarbetare och arbetsgivare är skadat eller saknas helt.

Bristande engagemang utgör ett stort problem, men representerar samtidigt en enorm potential. Gallup uppskattar att den totala kostnaden för lågt engagemang motsvarar 9% av den globala BNP. Att öka engagemanget i en organisation är ofta det mest effektiva sättet både att öka produktiviteten och minska kostnaderna

3 steg till ett ökat engagemang

  1. Bygg en feedback-loop i organisationen

Med tanke på hur många faktorer som påverkar engagemangsnivån, kan det vara svårt att veta hur man kan höja den. Lyckligtvis finns det experter på detta område som faktiskt har svaren, nämligen medarbetarna. Första steget är att regelbundet och strukturerat samla in feedback från medarbetarna på de områden som vetenskapen visar har störst effekt på engagemanget. Digitala medarbetarundersökningar är ett bra verktyg för detta. 

  1. Analysera resultaten för en förståelse på djupet

När du samlat in feedback från alla organisationen är det dags att analysera den. Vilka delar av organisationen verkar trivas bäst, och var finns det utmaningar? Om engagemanget är lågt i delar av organiationen så ger en väl utformad medarbetarundersökning tydliga svar på varför det är så.  

  1. Bygg en data-driven strategi och vidta åtgärder 

När du vet vad som fungerar och vad som inte fungerar i just din organisation, är det dags att vidta åtgärder. Upplevs arbetsmiljön som otrygg? Saknas det utrustning? Är det kanske chefernas kommunikation och feedback som brister? Svaret på vad som bör prioriteras finns i medarbetarnas feedback. Glöm inte att tydligt kommunicera vilka åtgärder som vidtas, så att det känns meningsfullt för medarbetarna att fortsätta bidra med sin feedback. 

Arbeta kontinuerligt med engagemang och medarbetarupplevelse 

Engagemang och medarbetarupplevelse är färskvaror, därför är det viktigt att fortsätta mäta dem regelbundet. Genom att regelbundet samla in feedback, vidta åtgärder baserat på resultaten, samt följa upp med nya undersökningar för att säkerställa att åtgärderna fungerar bygger du en positiv spiral som successivt kommer att leda till ett ökat engagemang och en bättre arbetsmiljö.

I denna text uttrycker skribenten sina åsikter och tankar, och artikeln klassificeras som en krönika med opinionsinnehåll. Om du har några synpunkter eller vill föreslå en ny artikel, ber vi dig att kontakta vår redaktion.
Taggar:
Nina Quist

Med ett tydligt fokus på medarbetarengagemang, skriver och talar Nina Quist om ämnen som rör företagskultur, arbetsmiljö och ledarskap. Som marknadschef på Eletive, en plattform för medarbetarundersökningar och performance management, arbetar hon nära såväl HR-chefer som produktutveckling, för att hjälpa organisationer bygga arbetsplatser där människor trivs och kan prestera på topp.