Sommarens bästa tips för att förbättra kandidatupplevelsen under rekryteringsprocessen

– SPONSRAD ARTIKEL

‍Snart är det dags för många av oss att gå på en (förhoppningsvis) lång och härlig sommarledighet. Men hur är det med kandidater som söker jobb, de tar väl inte semester från att söka...

Skriven av
Annika Pettersson
6/25/2024
Kategori
Personal
Snart är det dags för många av oss att gå på en (förhoppningsvis) lång och härlig sommarledighet. Men hur är det med kandidater som söker jobb, de tar väl inte semester från att söka arbete under ledigheten? Nej, snarare tvärtom. Statistiken visar att man som kandidat söker flest jobb runt midsommar och vid starten på sin sommarledighet. Hur hanterar vi då kandidatupplevelsen under sommaren, det vill säga dialogen med kandidaterna på ett bra sätt under sommaren? 

Kommunikationen med kandidaterna i rekryteringsprocessen är en central del för att främja kandidatupplevelsen och på så sätt bidra till ett stärkt Employer Brand, det vill säga vårt arbetsgivarvarumärke. Hur hanterar ni som organisation kommunikationen till era kandidater under sommarledigheten?

Employer Branding och rekrytering

Ja, vad handlar egentligen Employer Branding om i rekryteringsprocessen? Jag anser att det handlar om kandidatupplevelsen och att kunna förmedla sitt Employer Brand och arbetsgivarvarumärke. Vad gäller kandidatupplevelsen handlar det om att kunna uttrycka och kommunicera det som man som organisation och företag står för. Här beskriver man hur kulturen och vilka organisationens värderingar är, men det är också viktigt att presentera vad man som arbetsgivare kan erbjuda kandidaterna sett till bland annat förmåner. Det gör man inte enbart i annonsen, utan kontinuerligt under hela rekryteringsprocessen - det vill säga när man kommunicerar med kandidater i samband med intervjubokning, referenstagning samt vid tester och teståterkoppling. 

Många talar om datadrivna processer inom HR. I rekryteringsprocessen handlar dessa processer sammanfattningsvis om att förenkla och effektivisera kandidathanteringen i de olika stegen i rekryteringsprocessen - det kan exempelvis handla om digital referenstagning. 

Många delar är bra, men det som jag vill lyfta fram är att man komma ihåg att den faktiska mänskliga interaktionen med kandidater i rekryteringsprocessen, för att just stärka kandidatupplevelsen med hjälp av mänsklig kommunikation. Jag är av den åsikten att för att kunna uppnå en god kandidatupplevelse, behövs mänsklig kommunikation och interaktion längs med hela vägen. Någon som håller en uppdaterad i processens gång, förmedlar information om hur processen ser ut för att förtydliga den, eller helt enkelt bara ett trevligt bemötande i form av ett mail med en önskan om en fin sommar. 

Här kommer några tips inför sommarledigheten med syfte att uppnå en god kandidatupplevelse, som jag vill skicka med: 

💡 Kommunicera tydligt redan i annonsen hur rekryteringsprocessen ser ut, vad den omfattas av och vem man kan vända sig till om man har frågor om rollen. 

💡 Ange med fördel kontaktpersoner i annonsen, med namn och titel och hur dessa bäst nås. Det kan också vara bra att ange att svar kan komma att dröja något nu under sommaren för att kandidaten ska veta detta. 

💡 Kontinuerlig återkoppling med kandidaten: förmedla en bekräftelse på kandidatens ansökan som beskriver att du som arbetsgivare är tacksam över att kandidaten skickat in sin ansökan och att man tackar för denna. Redan här beskriver du med fördel hur processen ser ut framåt och när man förväntas få återkoppling på sin ansökan. Alternativt, om man inte kan ange det kan man istället skriva när man har som ambition att påbörja urvals- och bedömningsarbetet.  

💡 Generellt är tydlighet viktigt, det vill säga att informera om hur rekryteringsprocessen ser ut, för att man som kandidat vet vad man kan förvänta sig från det att man skickat in sin ansökan. 

💡 Om möjligt: maila alla kandidater i era processer inför sommaren, med en önskan om en fin sommar, vi hörs igen i augusti, eller vad som nu passar er organisation. En enkel sak som kan ge mycket för kandidatupplevelsen. 

Själv gjorde jag följande inför midsommar och midsommarhelgen: 

Hej, Tack igen för att du visat intresse för exploateringskontoret, Stockholms stad, och rollen som Byggprojektledare hos oss. Vi vill passa på att önska dig en fin midsommar och en skön sommarledighet när den kommer, så hörs vi i augusti igen med ytterligare återkoppling på din ansökan! 

Gensvaret? Enbart positivt! 

Kandidatupplevelsen i rekryteringsprocessen handlar om att skapa en transparent och tydlig rekryteringsprocess, där man som kandidat får en insikt i hur processen ser ut och vad den omfattas av. Det handlar också om att man som arbetsgivare är kommunikativ och ger återkoppling till kandidater, även till de som inte går vidare i rekryteringen. Vi vill ju skapa ambassadörer som pratar gott om oss, oavsett om man blir anställd eller inte. Själv brukar jag ge möjlighet till kandidater att få personlig återkoppling om så önskas, även om man inte går vidare från ansökningsstadiet.

Det mänskligt kommunikativa i rekryteringsprocessen handlar också om att ha möjlighet att önska lycka till inför intervjuer, samt att följa upp hur intervjun kändes i efterhand, något som jag själv arbetar med kontinuerligt. 

En tydlig kommunikation med kandidater är en nyckel till en positiv kandidatupplevelse och skapar värde längs med hela kandidatresan. Detta Employer-Branding-arbete behöver vi göra hela året om.

Med en önskan om en fin sommar!

/Annika

I denna text uttrycker skribenten sina åsikter och tankar, och artikeln klassificeras som en krönika med opinionsinnehåll. Om du har några synpunkter eller vill föreslå en ny artikel, ber vi dig att kontakta vår redaktion.
Taggar:
Annika Pettersson

Annika Pettersson är HR Specialist inom rekrytering och Employer Branding på Exploateringskontoret, Stockholms stad. Annika har lång erfarenhet av rekrytering, Employer Branding, talent acquisition och Executive Search. Hon har också arbetat utomlands i ett flertal omgångar, bland annat i Edinburgh och Reykjavik, och började sin HR-karriär som HR-specialist på Accenture i Prag 2008. Annika brinner särskilt för kandidatupplevelsen och att få möjligheten att bidra till ett stärkt arbetsgivarvarumärke.