Eva Willstrand om vikten av samarbete mellan HR och kommunikation: "Avgörande roller framöver”

– SPONSRAD ARTIKEL

Eva Willstrand om vikten av HR och kommunikationssamarbete i dagens organisationer – ledarskap, delaktighet och psykologisk trygghet som nyckel till framgång.

Skriven av
Gabrielle Längbo
11/8/2023
Kategori
HR

Inom dagens organisationer har betydelsen av samverkan mellan kommunikationsfunktioner och andra avdelningar aldrig varit större. Eva Willstrand är kursledare för Sveriges Kommunikatörers kurs "Värdeskapande samverkan - Kommunikation + HR = SANT." Hon menar att det finns flera områden där HR och kommunikation bör samarbeta – inklusive utveckling av ledarskap och insatser för att främja en säker och trygg arbetsmiljö.

För bara några år sedan skilde sig diskursen om samverkan inom organisationer markant från den vi ser idag. Då var det avdelningschefer som delegerade uppgifter, ansvarade för att uppfylla verksamhetsmål och styrde arbetsprocesserna. Eva Willstrand, som arbetar som kommunikations- och ledarskapskonsult, menar att både ledarskap och medarbetarskap har genomgått en påtaglig förändring sedan dess – idag arbetar man allt oftare värdestyrt snarare är hierarkiskt.

- Tidigare bestämde chefen, som i egenskap av expert pekade med hela handen för att dirigera sina medarbetare. Idag är det vanligare att alla förväntas ta ett större eget ansvar, vara delaktiga och ta ägarskap, säger Eva.

Enligt Eva är den ökade efterfrågan på medarbetares delaktighet och eget ansvar en faktor som gör att alla inom organisationen nu spelar en roll i dess utveckling. Detta understryker vikten av kommunikation inom alla yrkesroller.

- Den kommunikativa kompetensen bidrar till att skapa välfungerande team som vet vart de ska, och som gemensamt kan besluta om vad de ska göra för att komma dit. Detta blir dessutom allt viktigare när vi mer och mer samverkar i digitala och hybrida miljöer.

Kommunikativ kompetens: Viktigare än någonsin

Eva betonar också att ledarskapet har genomgått en grundläggande omvandling. I stället för att främst vara expert och delegera ansvar handlar dagens ledarskap alltmer om att skapa önskad företagskultur och rätt förutsättningar för medarbetarna. Kommunikativt ledarskap blir mer och mer avgörande för att få rätt saker att ske på rätt sätt.

-Vi kan dock inte säga till ledare att ta kommunikativt ansvar utan att ge dem rätt förutsättningar också. De behöver veta hur de ska agera och vilka förväntningar som finns, för att sedan kunna kommunicera pedagogiskt och värdeskapande för alla inblandade.

Kommunikation avgörande i många HR-processer

Vidare kan HR och kommunikation samverka på flera områden för att stärka organisationskulturen, arbeta med employer branding och förankra olika HR-processer i organisationen. I flera HR-processer är kommunikationen avgörande för att omvandla processer till handlingar och aktiviteter, menar hon.

- Vi på kommunikation kan alltså stötta HR i att få ut sina processer på ett meningsskapande och konkret sätt. Det är lätt att vi blir “hemmablinda” inom våra egna expertområden och i vår egen terminologi.

”Psykologisk trygghet är tydligt kopplat till ledares beteende”

Eva framhåller även vikten av att skapa psykologisk trygghet på arbetsplatsen, vilket utgör en grundläggande förutsättning för både prestation och välmående.

- Psykologisk trygghet är tydligt kopplat till ledares beteende och kommunikation. Jag är övertygad om att vi blir så mycket mer effektiva och starka om vi samverkar kring de frågor som vi nämnt här ovan.

”HR och kommunikation spelar avgörande roller framöver”

– Jag tror att vi alla skulle må bra av att se oss själva som verksamhetsutvecklare, som tillsammans hjälps åt att fokusera på insatser som verkligen driver verksamheten i önskad riktning. Då minskar risken för att lägga tid på mindre viktiga frågor, eller att vi kanske till och med av misstag fäller krokben för varandra. Jag tror att HR och kommunikation kommer att spela avgörande roller framöver. Inte minst genom att tillsammans skapa ökat värde med sin gemensamma kompetens.

Allt fler organisationer inser idag värdet av samverkan och stöd för att bli ännu bättre. Genom att inleda dialoger mellan HR- och kommunikationsfunktioner upptäcker man ofta naturliga områden för samverkan. Eva understryker att anpassning till snabbt föränderliga förhållanden är avgörande för framgång, och viljan och förmågan att lära om och lära nytt blir alltmer betydelsefull.

I denna text uttrycker skribenten sina åsikter och tankar, och artikeln klassificeras som en krönika med opinionsinnehåll. Om du har några synpunkter eller vill föreslå en ny artikel, ber vi dig att kontakta vår redaktion.
Taggar:
Gabrielle Längbo

Gabrielle Längbo jobbar som Content Manager på Sveriges Kommunikatörer, en medlemsorganisation för kommunikationsexperter och blivande kommunikationsproffs. Hon har tidigare arbetat med kommunikation inom utbildningsbranschen och är utbildad journalist på JMK i Stockholm.