eNPS - en barometer för ert employer brand

– SPONSRAD ARTIKEL

Att lyckas attrahera och rekrytera rätt kompetens är en avgörande framgångsfaktor för alla organisationer. Det är också en växande utmaning...

Skriven av
Nina Quist
1/15/2024
Kategori
Personal

Att lyckas attrahera och rekrytera rätt kompetens är en avgörande framgångsfaktor för alla organisationer. Det är också en växande utmaning. I takt med att konkurrensen om arbetskraft ökar, lägger många företag därför ett allt större fokus på att positionera sig som attraktiva arbetsplatser. I den här artikeln ska vi kika närmare på hur du som arbetsgivare enkelt kan mäta hur starkt ditt arbetsgivarvarumärke är - och hur det utvecklas över tid.

Vad är egentligen ett arbetsgivarvarumärke?


Vad definierar egentligen ett arbetsgivarvarumärke? Jeff Bezos summerar konceptet varumärke ganska väl, när han säger att “your brand is what other people say about you when you're not in the room”. Det är en bra definition eftersom den belyser att det egentligen inte spelar någon roll vad som står i företagets varumärkesplattform eller vilka värdeord som sägs leda verksamheten. Det är hur varumärket faktiskt uppfattas och omtalas av de som kommer i kontakt med det faktiskt som räknas. Detta är minst lika sant för arbetsgivarvarumärken som för andra varumärken.  

Starka arbetsgivarvarumärken byggs inifrån 

Det finns bara ett i längden hållbart sätt att bygga starka arbetsgivarvarumärken, och det är inifrån. Ett attraktiv arbetsplats är en arbetsplats där medarbetarna är engagerade och trivs. När medarbetare trivs blir de värdefulla ambassadörer som hjälper företaget både att hitta nya kunder och nya medarbetare. Då kommer de att tala väl om sin arbetsgivare i sociala medier såväl som privat. De kommer att tipsa bekanta om att söka öppna roller och de kommer att stötta och peppa varandra i vardagen så att folk stannar kvar länge och gör sitt bästa på jobbet. 

eNPS visar hur medarbetarna ser på sin arbetsplats

Att bygga ett starkt arbetsgivarvarumärke är alltså synonymt med att investera i medarbetarupplevelsen. Inte att investera i pingisbord, sacco-säckar och gratisöl på fredagar, utan sådant som verkligen är viktigt för människors mående och prestation. Tydlig kommunikation. Ett gott ledarskap. Möjligheter till lärande och utveckling. Psykologisk trygghet. 

Men, hur kan man som arbetsgivare egentligen vet vad som sägs när man inte är i rummet?  Det finns ett enkelt sätt att ta reda på det. eNPS, eller Employee Net Promotor Score, används i allt högre grad som ett nyckeltal för HR och management. Det är ett effektivt verktyg för att snabbt och enkelt mäta hur anställda upplever sin arbetsplats.

eNPS är en utveckling av konceptet NPS eller Net Promoter Score, som länge använts för att mäta kundlojalitet. Vi har nog alla stött på NPS-undersökningar i olika sammanhang, när företag frågar “På en skala från 1-10, hur sannolikt är det att du skulle rekommendera vår tjänst/produkt till en vän eller kollega?”. eNPS bygger på precis samma princip. Idag används eNPS-enkäter av alla Fortune 500-företag och eNPS har blivit en global standard.

Hur beräknar man eNPS? 

Syftet med eNPS-undersökningar är att få en snabb överblick över hur nöjda medarbetarna är med sin arbetssituation. eNPS beräknas med följande formula: eNPS=procentandelen Promoters minus procentandelen Detractors. Resultatet kan variera från -100 till +100.

eNPS består av en enda fråga, som använda för att mäta medarbetarnas vilja att rekommendera sin arbetsplats till andra människor:

”Hur troligt är det att du skulle rekommendera din arbetsgivare till en vän eller bekant?”

Svarsalternativen går från 0 till 10, där 10 betyder "Extremt troligt" och 0 betyder "Inte alls troligt". Svaren delas sedan in i Promoters (9, 10), Passives (7,8) och Detractors (0-6).

Ett värdefullt verktyg för benchmarking

Att använda en globalt etablerad nyckelindikator som eNPS har många fördelar. eNPS förenklar jämförelser och benchmarking med andra organisationer, eftersom många medarbetarundersökningar inkluderar eNPS. En standardiserad nyckelindikator gör det också enklare att byta leverantör, utan att förlora riktvärdet från tidigare medarbetarundersökningar.

Det är viktigt att komma ihåg att eNPS-frågan på egen hand inte ger insikter om din organisations specifika styrkor och utmaningar, och varför folk svarar som de gör. Den bör därför kombineras med regelbundna medarbetarundersökningar för att skapa en djupare förståelse kring hur medarbetarupplevelsen kan förbättras.

I denna text uttrycker skribenten sina åsikter och tankar, och artikeln klassificeras som en krönika med opinionsinnehåll. Om du har några synpunkter eller vill föreslå en ny artikel, ber vi dig att kontakta vår redaktion.
Taggar:
Nina Quist

Med ett tydligt fokus på medarbetarengagemang, skriver och talar Nina Quist om ämnen som rör företagskultur, arbetsmiljö och ledarskap. Som marknadschef på Eletive, en plattform för medarbetarundersökningar och performance management, arbetar hon nära såväl HR-chefer som produktutveckling, för att hjälpa organisationer bygga arbetsplatser där människor trivs och kan prestera på topp.