Bygg en positiv kultur – för allas skull! Här får ni 3 tips - av Amanda Ekman

– SPONSRAD ARTIKEL

Bygg positiv kultur: Förstå hjärnans reaktion på fel, forma vision för förändring, integrera positiv feedback. Amanda Ekman ger vägledning.

Skriven av
Amanda Ekman
8/23/2023
Kategori
Personal

Bygg en organisationskultur som gör positiv skillnad för alla i organisationen, resultatet och för ägarna.
Hur fungerar vi människor och hur får vi till en förbättring?  Här är 3 tips som lyfter er organisation och medarbetare.


Vår hjärna är funtad så att den letar hot och fel, det är för att hjälpa oss att överleva på stenåldern. Att skanna av stepperna efter faror och hot, att snabbt upptäcka rovdjuren eller giftiga ormar.
Därför är det så enkelt att hitta fel både hos sig själv och andra – och påpeka dem!

Det är inte konstigt att många jobbar på detta sätt och kallar det för feedback och envist hävdar att det är det bästa sättet att använda sig av feedback.
Det som händer är att vi lätt hamnar i ”fight, flight eller freeze” tillstånd när vi får höra något negativt om oss själva. Vi tror att det är en fara, och med all rätta, om detta negativa sätts i system så kan det bli allvarliga följder.
Det kan räcka med att vi människor får en enda negativ kommentar så får vi inte tillgång till hela vår hjärna utan funktioner, såsom kreativitet och inlärning hämmas.

Idag lever vi i en tillvaro som inte har livshotande faror på det sättet som på stenåldern, och därför behöver vi inte fokusera på hot och negativa påpekanden för att överleva.
Snarare tvärtom, vår hjärna fungerar som bäst, är mer kreativ, hittar snabbare nya lösningar och vi är som mest effektiva – när hjärnan är i avslappnat läge. När vi känner oss trygga, uppskattade, har lugn runt om oss och avsaknad av hot.

När du är medveten om att våra hjärnor skannar efter fel och hot det första den gör, kan man förstå varför det ibland är svårt att fokusera på det positiva.

Det finns sätt hur man kan komma runt detta!
1. Det första är att bli medveten om hur vi människor fungerar, och att titta på hur gör ni idag i organisationen? Vilken stämning och jargong har ni? Hur fungerar relationer och hur talar ni till varandra? Hur uppträder du mot andra? Och var sann mot dig själv, att göra en riktig analys av er kultur, lägger grunden till hur ni kan bli ännu bättre.

2. Det andra är att ha en vilja! Ni vill förändra, du vill förbättra. Sätt upp en vision hur ni vill att det ska fungera, vilken kultur ni vill bygga. Sätt ut mål som matchar den visionen, och gärna delmål också, så att det känns överkomligt. Lägg en plan hur ni når målen.

3. Det tredje är att ”gör det enkelt!” Om det blir för krångligt kommer det inte att hända. Lägg målen och planen stegvis, till exempel lägg in en punkt på varje veckomöte (eller ha ett eget möte) som handlar om hur ni fungerar som team, hur relationerna byggs eller inte byggs, hur bidrar ni till kulturen varje dag, och om feedback är något negativt eller positivt för er och till sist hur ni vill hantera detta framåt.  

Stort lycka till och vi på Interante AB ser fram emot framtida dialog med er kära läsare!

I denna text uttrycker skribenten sina åsikter och tankar, och artikeln klassificeras som en krönika med opinionsinnehåll. Om du har några synpunkter eller vill föreslå en ny artikel, ber vi dig att kontakta vår redaktion.
Taggar:
Amanda Ekman

Amanda Ekman brinner för människor och för att bidra till stor positiv skillnad inte bara för varje person, utan hela organisationen. Hennes workshops åstadkommer detta och ger energi och glädje. Träning, yoga, meditation, att umgås med familj och vänner, att uppleva kultur och naturen är något Amanda gärna gör. Amanda är utbildad kostrådgivare (Sverigehälsan) och utbildad i teori och praktik om träning på SAFE (Scandinavian Academy of Fitness Education), numera The Academy. Amanda har en MSc i Business Administration, samt är även universitetsutbildad inom HR. Hon har utvecklat ett forskningsbaserat feedbackkoncept, samt flera verktyg för att bygga en positiv organisationskultur. Amanda har även arbetat internationellt i ledande positioner inom olika företag, både mindre och större som t.ex. Ericsson. Detta tillsammans med hennes kompetens och stora engagemang gör henne till en omtyckt workshopledare i tiden.