10 tips för att lyckas som chef under 2025

– SPONSRAD ARTIKEL

Som företagare är vi företagets näst viktigaste person – efter kunden. Hur vi agerar, vad och hur vi kommunicerar och hur vi beter oss mot andra "smittar" genom hela företaget, lägger grunden till företagskulturen, grogrunden för engagemanget...

Skriven av
Peter Bjellerup
12/3/2024
Kategori
Ledarskap

Som företagare är vi företagets näst viktigaste person – efter kunden. Hur vi agerar, vad och hur vi kommunicerar och hur vi beter oss mot andra "smittar" genom hela företaget, lägger grunden till företagskulturen, grogrunden för engagemanget bland medarbetarna och framgången i stort. Mycket mer än bara VAD vi säger. (Precis som i barnuppfostran). Här har jag samlat tio tips, eller snarare tumregler, att arbeta med för att lyckas som chef och ledare under 2025. Varken helt enkelt eller någon quick fix, men vad är enkelt eller en quick fix med att starta och leda företag?

Lycka till med 2025!

Att vara chef är inte lätt. Men det brukar fungera bättre om man lägger mer fokus på att leda än bara på att chefa. Definitionsmässigt är ju en chef någon man förväntas lyda medan en ledare är någon man väljer att följa. Med tanke på att chefens framgång är beroende av medarbetarna är det oftast en ganska bra idé som chef att göra vad man kan för att vara en bra ledare.

Alltså kommer här en lista på 10 tumregler som kan hjälpa dig att lyckas som ledare och chef under 2025:

  1. Utgå från att dina medarbetare vill göra sitt bästa och visa dem tillit. Hantera de undantag som eventuellt uppstår.
  2. Var tydlig. I kommunikation och i hur du formulerar roller och mål
  3. Var också tydlig med din vision, men samtidigt beredd att justera den efter omständigheterna. Vi lever ju i en tid av oerhört snabb och oförutsägbar förändring.
  4. Sätt utmanande men möjliga mål för organisationen. Experterna menar att en måluppfyllelse på 70% är optimalt. Når man högre var målen för lätta, når man inte dit upplevs de som omöjliga och frustrationsskapande. Se till att medarbetarna får egna, motiverande mål att arbeta mot, mål som de verkligen kan påverka själva. Följ upp ofta och odramatiskt, som en del i det löpande arbetet. Var generös och frekvent med återkoppling, särskilt positiv. Det gör det lättare att leverera – och ta emot – den som inte är lika positiv när det behövs. "En näve socker för varje nypa salt."
  5. Lyssna. All bra kommunikation grundas på att man lyssnar för att förstå. All bra kommunikation utgår från mottagarens förutsättningar och omständigheter. Förtroende och engagemang grundas i bra relationer. Dessutom är ofta medarbetarna närmre både kunder och "verkligheten". Genom att lyssna på dem kan du bli medveten i tid om både risker och behov att justera vision och mål.
  6. Ge medarbetarna förutsättningar att lyckas. Kompetensutveckling, mandat, rätt verktyg och utbildning i att använda dem. Det innebär också att ge dem mandat (och ramar) för att själva kunna hantera problem och utmaningar.
  7. Lita på att dina medarbetare själva vet HUR (och var) de bäst gör sitt arbete. Alla är vi olika och alla lyckas vi på vårt eget sätt.
  8. Ha modet att visa att du inte alltid vet bäst. Respektera och ta tillvara medarbetarnas expertis och erfarenhet. Skapa en nyfiken och lärande organisation genom att uppmuntra utveckling och ansträngning (inte bara uppnådda resultat), liksom genom att dela egen kunskap och erfarenhet. "Den som tror sig veta allt, lär sig inget."
  9. Den som mår bra presterar bättre, gör färre misstag, är mer kreativ, mer uthållig och oftast mer lojal. Värna om att ditt team mår bra, tar hand om varandra och får den återhämtning de behöver. Ta hand om dig själv också.
  10. Var uthållig, tålmodig och rättvis. Få saker fördärvar företagskulturer så som upplevd orättvisa och favorisering.

Visst, det är inte en lätt sak att lyckas med alla tio punkterna, men det är som i sport: ju mer du tränar desto bättre lyckas du. Och utan mål blir träningen lätt bortprioriterad. Så varför inte satsa på att 2025 ska bli året då ditt ledarskap får både medarbetarnas engagemang och resultatet att gå i taket!

I denna text uttrycker skribenten sina åsikter och tankar, och artikeln klassificeras som en krönika med opinionsinnehåll. Om du har några synpunkter eller vill föreslå en ny artikel, ber vi dig att kontakta vår redaktion.
Taggar:
Peter Bjellerup

Peter tipsar, utbildar och inspirerar till ett smartare arbetsliv. Att lyckas bättre, må bättre och stressa mindre genom att arbeta, samarbeta och kommunicera smartare - oavsett VAR ni gör jobbet. Han arbetar som utbildare, föreläsare, coach och konsult åt personer, team eller hela organisationer. De senaste 15 åren har hans huvudfokus varit att hjälpa ledare och deras medarbetare att se varför och hur de kan lyckas bättre genom att jobba bättre digitalt. Peter uppskattas för sin förmåga att "översätta" tekniska möjligheter till praktisk nytta i arbetsvardagen. Då ledarskap är en viktig del av vägen till framgång i att arbeta smartare, utgör även ledarskap, motivation och företagskultur viktiga delar av Peters repertoar.