Storsatsning i miljardbransch ska lösa den brinnande kompetenskrisen: ”Enorma problem väntar runt hörnet för näringslivet”

– SPONSRAD ARTIKEL

‍Bristen på kompetens på arbetsmarknaden växer och företagsledare oroar sig för verksamheternas framtid. För att möta krisen går svenska Keeparo och finska Duunitori Group nu ihop och ska...

Skriven av
Lisa Hasselström
6/14/2024
Kategori
Ekonomi & lön
Bristen på kompetens på arbetsmarknaden växer och företagsledare oroar sig för verksamheternas framtid. För att möta krisen går svenska Keeparo och finska Duunitori Group nu ihop och ska hjälpa fler företag med employer branding och kompetensförsörjning. “Vi ser en enorm potential. Den växande kompetenskrisen kommer att kräva stora investeringar för arbetsgivare framåt”, säger Lisa Hasselström, VD på Keeparo. 

Trots att Sverige befinner sig i en lågkonjunktur söker många bolag efter kompetens. Och det är en riktig utmaning. Siffror från Svenskt Näringsliv visar att åtta av tio företagsledare har svårt att hitta rätt kompetens och därmed hindras från fortsatt tillväxt. Dessutom påverkar faktorer såsom en åldrande befolkning, behov av utländsk arbetskraft samt att nya generationer intar arbetsmarknaden med andra förväntningar och högre krav på arbetsgivare.

– Det största tillväxthindret nu och framåt för näringslivet är kompetensbristen. Företag som vill växla upp kan helt enkelt inte rekrytera tillräckligt bra arbetskraft vilket kommer att slå hårt mot den svenska arbetsmarknaden inom de närmaste åren, säger Lisa Hasselström, VD på Keeparo. 

Inför den eskalerande krisen förvärvas nu svenska Keeparo av den finska jobbjätten Duunitori Group som bland annat ligger bakom den snabbt växande jobbsökmotorn Jobbland. Keeparo arbetar med datadrivna och automatiserade lösningar i sitt ledande arbete inom employer branding och var först i landet att erbjuda rekryteringsmarknadsföring via sociala medier. Med plattformar för både B2C och B2B samt unik data och insikter får de två bolagen tillsammans en stark position i en bransch som redan omsätter miljarder.

– Marknaden genomgår en dramatisk transformation där det kommer att bli väldigt dyrt och utmanande att behålla och locka rätt kompetens. Vi ser det redan inom några specifika branscher men det är ett problem som innebär stora konsekvenser för arbetsgivare oberoende av bransch. Kompetensförsörjning är och kommer att bli än mer affärskritiskt och vi kan stötta arbetsgivare med effektiva lösningar baserat på trafik från våra plattformar, säger Anita Rae, VD på Jobbland. 

Exempel på särskilt utsatta branscher redan i nuläget är energisektorn, data/it, transport, teknik samt hälso- och sjukvård. Inom de närmaste åren väntas fler branscher att drabbas hårt, vilket kommer att slå mot såväl enskilda företag som på landets totala tillväxt. 

Mer om affären 

Affären mellan Duunitori Group och Keeparo genomfördes den 22 maj 2024. Under 2023 omsatte de båda bolagen tillsammans cirka 300 miljoner kronor. Totalt omsätter rekryteringsbranschen cirka fem miljarder kronor bara i Sverige. Tillsammans blir Duunitori Group och Keeparo den ledande aktören i Norden med målsättningen att dubbla omsättningen inom de kommande åren. Samtliga bolag och anställda inom Duunitori Group kommer tillsvidare att arbeta enligt samma företagsstrukturer som tidigare.

I denna text uttrycker skribenten sina åsikter och tankar, och artikeln klassificeras som en krönika med opinionsinnehåll. Om du har några synpunkter eller vill föreslå en ny artikel, ber vi dig att kontakta vår redaktion.
Taggar:
Lisa Hasselström

Lisa Hasselström är VD för Keeparo House of Employer Branding, Nordens ledande helhetsleverantör inom employer branding. Sedan 2010 har företaget hjälpt organisationer att attrahera, rekrytera och engagera medarbetare på bästa sätt. Lisa är en erfaren ledare med omfattande kunskap inom HR, kommunikation och marknadsundersökningar, samt fler än 15 års erfarenhet från försäljningsdrivna organisationer. Hon brinner för att utbilda och hjälpa organisationer att bli bättre arbetsgivare genom att bygga starka arbetsgivarvarumärken och främja goda medarbetarrelationer, där alla går till jobbet med glädje och rätt förväntningar.