Med OBM så kan du som chef bygga goda relationer

– SPONSRAD ARTIKEL

En ledares prestation kan mätas i den påverkan hen har på medarbetares beteenden och upplevelser. Det räcker inte att prestationen är bra utan människor ska...

Skriven av
Martin Carlström
1/30/2024
Kategori
Ledarskap

En ledares prestation kan mätas i den påverkan hen har på medarbetares beteenden och upplevelser. Det räcker inte att prestationen är bra utan människor skall också trivas på arbetsplatsen. Självfallet påverkas dessa resultat av andra aspekter än ledarskap samtidigt som en chefs förmåga att påverka medarbetare påverkas av de förutsättningar en chef har i att utöva sitt ledarskap. Med detta i minnet så kommer en chefs färdighet i att utöva ett gott ledarskap att vara en bidragande orsak till hur vi presterar och trivs på arbetsplatsen.

 

När vi utbildar chefer i OBM (Organizational Behavior Management) så tar vi utgångspunkten i det mellanmänskliga och hjälper chefer att utveckla färdigheter som skapar goda relationer på arbetsplatsen. När goda relationer existerar så kommer det bli enklare att arbeta med andra utvecklingsområden oavsett om det gäller säkerhet, arbetsmiljö eller produktivitet. Om du är chef (eller medarbetare för den delen) och vill starta upp detta arbete alldeles på egen hand så följer här några enkla principer att utgå ifrån.

 

-   Bjud in till samtal. Samtal blir inte av bara för att vi tycker att det är viktigt att prata, medarbetares vardag är fylld av uppgifter som skall lösas och tiden för att prata med dig som chef räcker inte till. Genom att bjuda in till samtal visar du att detta är något viktigt och som skall prioriteras

-   Lyssna. Utgå från en enkel fråga kring hur medarbetaren tycker att det funkar i arbetet just nu och lyssna sedan till vad medarbetaren har att säga. Utforska gärna med frågor för att bilda dig en uppfattning om din medarbetares vardag. Det här ger dig och medarbetaren möjligheter till att arbeta med återkoppling.

-   Ge återkoppling. Leta efter bra prestationer eller engagemang och återkoppla detta genom bekräftelse till din medarbetare. Alla mår bra av att få veta att ens prestation är tillräckligt god. Tänk efter både två och tre gånger innan du kritiserar. Var misstaget ett resultat av bristande kunskaper, ofördelaktiga omständigheter eller otydliga förväntningar? Diskutera då hellre dessa än att kritisera personen. Att känna sig trygg med att göra misstag och att förvänta sig att få stöd när man misslyckas är förutsättningar för väldigt många önskvärda beteenden på arbetsplatsen som att ta egna initiativ och komma med egna idéer.

-   Ta tag i det som inte funkar. Att vara tvungen att arbeta med bristande förutsättningar, avsaknad av nödvändiga färdigheter eller otydliga förväntningar under en längre tid är ”urholkande” och riskerar att ta vägen som leder rakt in i väggen. Genom återkommande samtal med medarbetare så kommer du ha lättare att få en uppfattning av vad som behövs rätta till. Ibland behöver du som chef också ta tag i jobbiga saker som konflikter, ohövlighet eller i värsta fall mobbning. Detta är ofta obehagligt men ack så viktigt att du inte drar ut på det. ”Surdegar” med utdragna och olösta konflikter är ofta kopplade till ett onödigt stort lidande.

 

För att ta reda på mer om OBM kolla in Martins kurser här

I denna text uttrycker skribenten sina åsikter och tankar, och artikeln klassificeras som en krönika med opinionsinnehåll. Om du har några synpunkter eller vill föreslå en ny artikel, ber vi dig att kontakta vår redaktion.
Taggar:
Martin Carlström

Martin Carlström arbetar som beteendeexpert och organisationspsykolog och han har under sina 15 år i branschen hjälpt många organisationer att omvandla oprecisa och vaga koncept som värderingar, kultur och strategi till iakttagbara och hanterbara beteenden. Martin utbildar även inom OBM (Organizational Behavior Management).