Gen Z lever inte för att jobba – dem jobbar för att leva

– SPONSRAD ARTIKEL

Generation Z, födda mellan mitten av 1990-talet och tidigt 2000-tal, utgör nu en betydande del av arbetskraften.

Skriven av
Redaktionen
9/8/2023
Kategori
Personal

Generation Z, födda mellan mitten av 1990-talet och tidigt 2000-tal, utgör nu en betydande del av arbetskraften. Deras värderingar, förväntningar och arbetsvanor skiljer sig på många sätt från tidigare generationer. Och deras syn på arbete och livsstil har väckt uppseende och blivit föremål för debatt. Medan tidigare generationer har kämpat för att upprätthålla balansen mellan arbete och fritid, tycks Gen Z ha hittat ett nytt perspektiv på att leva sitt liv. De lever inte för att jobba – de jobbar för att leva.

Generation Z är inte en lat generation
Äldre generationer upplever ofta de yngre generationerna som lata. Generationen innan Gen Z, Millennials, ansågs vara långsamma med att starta sin karriär och inte alls lika drivna som tidigare generationer. Men det är inte lathet det handlar om i grunden. Att arbeta hårt och offra tid och energi för karriären har inte försvunnit, det har bara fått en Gen-Z makeover*.Istället för att följa det traditionella 8-5-arbetsschemat har Gen Z anammat en mer flexibel och anpassningsbar arbetsstil. De kombinerar sin passion med arbete och söker efter meningsfulla och flexibla jobb som tillåter dem att leva sina liv fullt ut.

Kontorsjobb är inget självklarhet
Generation Z har växt upp i en värld av många möjligheter. De är väl medvetna om att vägen till att tjäna stora pengar inte nödvändigtvis är likvärdigt med ett bankjobb eller en chefsposition på ett välkänt företag. Utan i världen de växt upp kan du lika gärna arbeta som influencer, Youtuber, TikToker eller frilansande digital specialist, ja – listan kan göras lång. Teknologin har öppnat nya möjligheter som den här generationen tar vara på, de känner inte att ett arbete måste vara bundet till en specifik plats eller ett kontor. Något som är viktigt för arbetsgivare att vara medvetna om.

Prioriterar välmående
Ett annat utmärkande drag hos Gen Z är deras fokus på hälsa och välmående. De inser att arbete inte bara handlar om att tjäna pengar, utan också om att må bra fysiskt och mentalt. De investerar tid i träning, mindfulness och andra hälsofrämjande aktiviteter för att säkerställa att de är i bästa form för att uppnå sina mål, både i arbetslivet och privat.

Inte rädda för att säga upp sig
Enligt en studie** har Gen Z inte samma negativa syn på att ofta byta jobb som de äldre generationerna. De har inga problem med att lämna ouppfyllda jobb som inte erbjuder de förmåner de vill ha – och är alltid på jakt efter något bättre. Studier har funnit att 70 % som säger att de är "lojala" mot sina arbetsgivare söker antingen aktivt eller passivt ett nytt jobb.

Generation Z har gett arbetsvärlden en nytändning genom att omdefiniera synen på arbete och livsstil. De har lyckats förena passion med arbete och prioriterar arbetslivsbalans, flexibilitet och välmående. För dem handlar arbete inte längre om att leva för att jobba; istället jobbar de för att leva sina liv fullt ut. Denna förändring i arbetskulturen kan vara en inspiration för andra generationer att omvärdera sina egna prioriteringar och sträva efter en mer balanserad och meningsfull livsstil. Men att behålla Generation Z på arbetsplatsen innebär också utmaningar för arbetsgivare, det kräver en anpassning av arbetsmiljön och företagskulturen för att tillgodose deras behov och förväntningar.

Tips – hör Simon Sinek berätta mer om ämnet

Källor
**Businessinsider

*CNBC

I denna text uttrycker skribenten sina åsikter och tankar, och artikeln klassificeras som en krönika med opinionsinnehåll. Om du har några synpunkter eller vill föreslå en ny artikel, ber vi dig att kontakta vår redaktion.
Taggar:
Redaktionen

HRsvepets redaktion är en dedikerad grupp experter som levererar de senaste nyheterna och insikterna inom HR och ledarskap. Vi granskar noggrant och tillhandahåller objektiv information för att hjälpa dig att navigera i HR-landskapet. Vår målsättning är att främja diskussion och reflektion inom HR-gemenskapen och välkomna olika perspektiv. Lita på oss för att hålla dig uppdaterad och engagerad inom detta spännande område. Artiklar som är markerade som sponsrade eller krönikor är budskap med opinionsmaterial och stämmer inte nödvändigtvis överens med redkationens budskap & åsikt.