Alumninätverk – en konkurrensfördel för företag

– SPONSRAD ARTIKEL

För många företag avslutas relationen med en medarbetare när den sista arbetsdagen är över. Men vad händer om vi ser detta som början på något nytt – en relation som bygger på andra drivkrafter och en gemensam historia? Att upprätthålla kontakten...

Skriven av
Mona Bardaqji
12/19/2024
Kategori
Tips

För många företag avslutas relationen med en medarbetare när den sista arbetsdagen är över. Men vad händer om vi ser detta som början på något nytt – en relation som bygger på andra drivkrafter och en gemensam historia? Att upprätthålla kontakten med tidigare medarbetare – alumner – kan ge företag betydande konkurrensfördelar. Trots detta är alumninätverk fortfarande relativt outnyttjade. Här är några exempel på möjligheter som kan bidra till konkurrensfördel:

Trogna ambassadörer

Medarbetare som haft en positiv upplevelse av sin tid på företaget kan bli lojala ambassadörer. De sprider ett gott rykte och rekommenderar er som arbetsgivare, affärspartner eller leverantör. Det räcker inte att förlita sig på medarbetares privata relationer och nostalgiska minnen för att uppnå detta. Ett aktivt och välskött alumninätverk skapar förutsättningar för att relationen ska leva vidare – på ett sätt som gynnar både individen och företaget.

Skjuts till rekryteringen

Alumninätverk är en fantastisk resurs för att hålla kontakten med talanger som lämnat företaget. Dessa tidigare medarbetare har ofta samlat på sig nya erfarenheter och kan bidra ännu mer vid en återanställning. Dessutom kan alumner tipsa om talanger från deras nätverk, vilket gör rekryteringen snabbare och mer träffsäker. 

Bidrag till affärsutvecklingen

Alumner som gått vidare till nya roller och företag kan öppna dörrar till samarbeten och nya affärsmöjligheter. Genom att vårda relationen får ni tillgång till ett brett nätverk som kan bidra med idéer, perspektiv och innovationer som stärker verksamheten.

En källa till insikter

Tidigare medarbetare erbjuder unika perspektiv från andra organisationer och branscher. Ett alumninätverk kan bli en värdefull källa för ny kunskap och insikter – något som är avgörande i dagens snabbrörliga affärsklimat.

Trots de många fördelarna...

...är det få företag som etablerat framgångsrika alumninätverk. Varför? Ofta handlar det om brist på kunskap, resurser eller långsiktig förankring. Många ser det som ett ”nice-to-have” och ett ”senare-projekt” och saknar en tydlig strategi för att skapa och underhålla nätverket. Resultatet blir ofta att initiativet rinner ut i sanden. Men precis som allt annat som kräver relationer – från kundrelationer till medarbetarrelationer – måste detta prioriteras och underhållas och ges rätt förutsättningar för att lyckas. För de företag som lyckas kan alumninätverk bli ett ovärderligt verktyg.

Personligen har jag alltid fascinerats av potentialen i alumninätverk, men jag ska vara ärlig – det är en resa jag själv ännu inte nått hela vägen med. Jag har provat, famlat och ibland misslyckats med att bygga något långsiktigt och strukturerat. Trots det är jag övertygad om att det är en väg värd att utforska. Jag har letat efter inspirerande exempel på välfungerande alumninätverk – både i Sverige, Norden och globalt – men ännu inte hittat de förebilder jag hoppades på. Kanske blir 2025 året då fler företag tar steget? I en snabbrörlig arbetsmarknad, där konkurrensen om både talanger och arbetsplatser ökar, är det en perfekt tid att ge alumninätverk en ny chans.

Bild hämtad från pixabay.

I denna text uttrycker skribenten sina åsikter och tankar, och artikeln klassificeras som en krönika med opinionsinnehåll. Om du har några synpunkter eller vill föreslå en ny artikel, ber vi dig att kontakta vår redaktion.
Taggar:
Mona Bardaqji

Mona har fler än 25 års erfarenhet inom marknadsföring och kommunikation i roller som marknadschef, digital marknadsansvarig och kommunikationschef, främst från storbolag inom IT- och telekombranschen, både på marknads- och kommunikationsavdelningar samt inom HR. Genom sitt nära samarbete med ledningsgrupper, chefer och HR-kollegor, samt som ledare med personalansvar, har hon utvecklat ett starkt intresse för kommunikation som stöd och utvecklingspartner inom chefskommunikation, talangattraktion och social hållbarhet. Hon är övertygad om att kommunikationsexpertis har mycket att tillföra i alla steg av HR-processen och därmed även för ett företags kompetens-, hållbarhets- och konkurrenskraft – från att analysera talangmarknaden till att attrahera, rekrytera, introducera och behålla medarbetare, samt upprätthålla relationer efter anställningens slut. Hon har arbetat både strategiskt och operativt med dessa frågor och kommer dela med sig av sina erfarenheter här.