7 trender som formar framtiden – och vad du som arbetsgivare kan göra redan nu

– SPONSRAD ARTIKEL

För att förstå framtidens arbetsmarknad och navigera demografiska förändringar, ökade krav på AI-kompetens och ekonomisk osäkerhet är det viktigt att känna till de trender som formar framtiden. SPPs rapport för 2025 anger sju viktiga trender...

Skriven av
Katarina Wiberg
1/30/2025
Kategori
Pension

För att förstå framtidens arbetsmarknad och navigera demografiska förändringar, ökade krav på AI-kompetens och ekonomisk osäkerhet är det viktigt att känna till de trender som formar framtiden. SPPs rapport för 2025 anger sju viktiga trender, och pensionsexpert Katarina Wiberg delar sina viktigaste råd för arbetsgivare som vill agera nu.

Trend 1: En åldrande befolkning

Vi lever allt längre, medan födelsetalen sjunker. Något som sätter press på pensionssystemet, och kan göra det svårare att hitta rätt arbetskraft.

Kommenterar: Genom attraktiva förmåner kan du lättare locka och behålla rätt kompetens. Genom att till exempel erbjuda löneväxling kan ditt företag tillhandahålla en förmån som uppskattas av anställda, utan att det kostar extra för dig som arbetsgivare. Det stärker företagets anseende och bidrar till att behålla kompetent personal.

Trend 2: Global tillväxt saktar in

Ekonomiska utmaningar som en låg tillväxt i Europa, höga budgetunderskott och geopolitiska risker gör det svårare för företag att växa.

Kommenterar: Genom att satsa på digitalisering och investera i kompetensutveckling kan du skapa stabilitet och möta marknadens krav. 

Trend 3: Allt högre pensionsåldrar

Ett pressat pensionssystem gör att vi behöver arbeta längre, och enbart allmän pension ger inte längre tillräcklig ekonomisk trygghet.

Kommenterar: Att erbjuda och framhålla vikten av tjänstepensionssparande visar att du är en arbetsgivare som tar ansvar för medarbetarnas framtid. Tjänstepension kan avsevärt förbättra ekonomin som pensionärer, särskilt i jämförelse med att inte ha någon tjänstepension alls. 

Trend 4: Ökad rörlighet på arbetsmarknaden

Gig-ekonomin växer snabbt, liksom rörligheten på arbetsmarknaden. Det skapar behov av nya trygghetslösningar.

Kommenterar: Dagens talanger är mer välinformerade än någonsin, och söker sig till arbetsgivare som matchar deras värderingar och behov. Vill man locka de bästa medarbetarna är det därför viktigt att inkludera rätt förmåner i sin employer branding-strategi.

Trend 5: Efterfrågan på flexibel arbetstid​

Fler arbetstagare efterfrågar kortare arbetsveckor för att skapa bättre balans mellan arbete och fritid. Samtidigt kan det försvåra för företag.

Kommenterar: Om möjligt kan du underlätta distansarbete. Det kan kan bidra till öka livsbalans för medarbetare. En annan åtgärd kan vara att sätta medarbetarens hälsa än mer i centrum och satsa på försäkringar och tjänster som både tar hand om medarbetarna när de blir sjuka och hjälper dem att hålla sig friska.

Trend 6: AI och kompetensväxling

AI öppnar dörren för nya sätt att effektivisera arbetsuppgifter och skapa värde, men det ställer också krav på att medarbetare utvecklar nya färdigheter.

Kommenterar: Genom att investera i kompetensutveckling och kan du inte bara stärka er produktivitet utan även säkra er relevans på en snabbföränderlig marknad. 

Trend 7: Allt fler vill samla sin pension

Att samla sitt pensionskapital hos en aktör blir allt mer efterfrågat. Något som kan ge individen mer kontroll och bättre översikt, men samtidigt ställer krav på rätt stöd. Annars riskerar sparare att tappa viktiga försäkringsskydd och garantier.

Kommenterar: Som arbetsgivare har du en viktig roll i att bidra till trygghet och ökad förståelse för pensionsfrågor. Genom till exempel erbjuda medarbetarna rådgivning, kan du hjälpa dina medarbetare och samtidigt stärka ert företags attraktionskraft.

I denna text uttrycker skribenten sina åsikter och tankar, och artikeln klassificeras som en krönika med opinionsinnehåll. Om du har några synpunkter eller vill föreslå en ny artikel, ber vi dig att kontakta vår redaktion.
Taggar:
Katarina Wiberg

Katarina har lång erfarenhet av pensionsfrågor - med snart 40 år i branschen. Under hela sin karriär har hon arbetat i olika rådgivande, säljande och utbildande roller. En röd tråd är att hon alltid har jobbat nära företagskunden. Nu arbetar Katarina med affärsledning och strategisk planering för att utveckla några av SPPs största och viktigaste affärer. Hon driver också ett nätverk för HR-chefer och är insatt i frågor som rör både ledarskap och förmåner ute på företagen. Katarina brinner för att företag, chefer och medarbetare ska ta rätt beslut genom tydlig och enkel information – vilket ofta är en utmaning i den komplexa pensionsbranschen.