3 områden där HR kan dra nytta av nya ChatGPT-4o

– SPONSRAD ARTIKEL

OpenAI släppte nyligen ChatGPT-4o och det är en riktig game-changer. Användningsområdena inom HR kommer troligtvis vara många – och riskerna likaså.

Skriven av
Calle Engström
6/24/2024
Kategori
HR

Chatgpt4-o är här - och den här erbjuder otroligt mycket mer än sin föregångare. I artikeln visualiseras tre potentiella områden inom bland annat hälsa, mångfald och utbildning där HR kommer ha stor nytta av chattrobotens nya funktionaliteter.

Område 1: Hälsa och välbefinnande

Hitta tidiga tecken på ohälsa 

Första områden där ChatGPT-4o skulle kunna användas är för att utvärdera välmående bland anställda. Här skulle du kunna analysera ansiktsuttryck och kroppsspråk för att identifiera tecken på stress eller utmattning. Genom att upptäcka tidiga varningssignaler skulle chef, eller HR, kunna i ett tidigt skede erbjuda rätt stöd och resurser. Här skulle du även kunna spåra långsiktiga trender i anställdas välbefinnande, vilket gör det möjligt att utveckla strategier för att minska stress och ohälsosamma arbetsplatser.

Analys av din ergonomiska situation

En av de mest direkta tillämpningarna av ChatGPT-4o är att analysera och förbättra ergonomin på arbetsplatsen. Detta hade varit extra intressant i hybrida organisationer där medarbetare har ett hemmakontor. Genom att låta AI genom video analysera din arbetsmiljö skulle den kunna identifiera arbetsställningar och ge realtidsförslag på förbättrad ergonomi. Detta skulle på så sätt kunna reducera risken för diverse belastningsskador och öka produktiviteten. Dessutom kan ergonomiska utvärderingar som sker regelbundet bidra till bättre anpassning av arbetsmiljön efter respektive anställds specifika behov, vilket främjar välbefinnandet.

Område 2: Mångfald och inkludering (D&I)

Översätta teckenspråk i realtid

Med hjälp av live video skulle ChatGPT-4o praktiskt taget kunna tolka teckenspråk och omvandla det till text eller tal. Detta skulle skapa möten och kommunikation som är mer tillgänglig för anställda med hörselnedsättning, vilket i sin tur stärker inkluderingen och mångfalden inom företaget. Denna teknik skulle även kunna appliceras för att analysera transkriberingar från möten, för att på så sätt säkerställa ett inkluderande språkbruk. 

Område 3. Policys och företagsinformation

Snabba svar på återkommande HR-frågor

Troligtvis har vi flera gånger fått återkommande frågor från medarbetare, som så tydligt står nedskrivet i personalhandboken. Med ny AI-teknik skulle anställda kunna vända sig till en chattrobot för att snabbt få svar på frågor om företagets policyer. ChatGPT-4o skulle kunna analysera och sammanfatta företagets dokumentation och ge snabba hjälpa till med tolkning av policys. 

Avslutningsvis – är riskerna större än fördelarna?

Med intåget av nya ChatGPT-4o kommer HR få en rejäl skjuts där medarbetarnas välbefinnande stärks ytterligare. Troligtvis kommer vi även se mer användning av AI-drivna beslutsfattningar där vi kommer kunna automatisera allt fler administrativa uppgifter. 

Givet alla fördelar så behöver du ändå reflektera kritiskt mot vissa aspekter. Att använda en AI-baserad tjänst är kanske något som inte alla anställda är bekväma med, framför allt när det kommer till frågan om integritet. Det är också viktigt att tänka på hur man ska hantera de som inte vill eller kan omfamna den snabbgående AI-revolutionen. 

Det som däremot är säkert är att de som helt ignorerar AI:s potential riskerar att halka långt efter sina konkurrenter. Därför blir det viktigt att ha tydliga riktlinjer och AI-policys samt kommunicera öppet om hur just ert bolag bör använda AI, det kan hjälpa till att bygga förtroende bland de anställda. Med en noga genomtänkt strategi kan du ha ovärderlig användning av ChatGPT-4o och dess funktionaliteter.

I denna text uttrycker skribenten sina åsikter och tankar, och artikeln klassificeras som en krönika med opinionsinnehåll. Om du har några synpunkter eller vill föreslå en ny artikel, ber vi dig att kontakta vår redaktion.
Taggar:
Calle Engström

Calle Engström är i grunden personalvetare och har en mångårig erfarenhet inom tech-branschen. Idag arbetar han som HR-konsult på Peops Relations - en konsultbyrå som hjälper till att bygga framtidens organisationer. Utöver sin breda HR-roll utbildar Calle dessutom företag inom AI och marknadsföring