Employer branding med tjänstepension – checklista 

– SPONSRAD ARTIKEL

‍Att attrahera och behålla rätt talanger är en utmaning för många företag. Förmåner och pensionssparande är mer än bara en extra bonus – det är en investering i både medarbetarnas trygghet och företagets långsiktiga framgång. Så här gör ni för att...

Skriven av
Katarina Wiberg
3/4/2025
Kategori
Pension
Att attrahera och behålla rätt talanger är en utmaning för många företag. Förmåner och pensionssparande är mer än bara en extra bonus – det är en investering i både medarbetarnas trygghet och företagets långsiktiga framgång. Så här gör ni för att stärka ert erbjudande och sticka ut som arbetsgivare.

Dagens talanger är mer välinformerade än någonsin, och söker sig till arbetsgivare som matchar deras värderingar och behov.

"Vill man locka de bästa medarbetarna är det därför otroligt viktigt att inkludera rätt förmåner i sin employer branding-strategi" säger Katarina Wiberg, pensionsexpert på SPP.

Pension, sjukvård och försäkringar är alla bland de fem mest eftertraktade förmånerna bland arbetstagare, visar Benifys rapport. En konkurrenskraftig pensionslösning skickar också en tydlig signal: att ni bryr er om era anställda – inte bara här och nu, utan även i framtiden.

"Många företag har redan förstått detta, så det är viktigt att vara på alerten inom detta område för att verkligen sticka ut. För en mindre kostnad kan man som företag erbjuda avsevärda förmåner, och genom att kommunicera dessa på ett sätt som medarbetarna verkligen uppskattar, kan man få mycket tillbaka" säger Katarina.

Att erbjuda pensionsförmåner är bara en del av strategin. Lika viktigt är att medarbetarna förstår vilken konkret skillnad dessa gör i deras liv och framtida plånböcker.

"Hjälp dina anställda se vad pensionsavsättningarna blir i kronor och ören. Berätta hur de kan få snabb vård och en större del av sin inkomst skyddad vid sjukdom tack vare försäkringsdelen. För om jag inte förstår vad en förmån innebär, kan jag inte uppskatta den" säger Katarina.

Att vara tydlig med fördelarna av pensionsförmåner ger många vinster, menar Katarina. 

"Det blir inte bara en fördel vid rekrytering. En investering i min framtid gör mig som anställd mer lojal och ger mig en uppfattning om företagskulturen. Anställda som uppskattar sin arbetsgivare gör ofta mer än förväntat och stannar också längre, vilket minskar behovet och kostnaden för att snart behöva rekrytera igen" säger Katarina.

Se därför till att samla alla anställda och gå igenom ert förmånspaket. Komplettera med personlig rådgivning för varje anställd. Lyft frågan vid rekryteringar och gör om lönesamtalen till förmånssamtal, där ni pratar om hela förmånspaketet inte bara summan i lönekuvertet. Gör även information lättillgänglig, till exempel på en förmånsportal.

En annan nyckel är att du som HR-chef eller ansvarig för företagsförmåner ser till att du får en utbildning i företagets förmånspaket. Det kan vara avgörande för att du ska känna dig bekväm i att informera medarbetarna.

"Vi behöver prata mer om tjänstepensionen! Försök att bryta ner det och förklara det så enkelt som möjligt, så ofta som möjligt" säger Katarina.

Checklista: Så stärker ni ert employer brand med pensionsförmåner

  1. Säkerställ en konkurrenskraftig tjänstepension
    Se till att ert erbjudande står sig i konkurrensen.
  2. Underlätta även privat sparande
    Erbjud löneväxling, och informera om sparformer som ISK och kapitalförsäkringar för privat pensionssparande. 
  3. Förtydliga värdet
    Förklara era förmåner genom konkreta exempel och bryt ner det i kronor och ören.
  4. Lyft förmånerna regelbundet
    Ordna gruppgenomgångar, erbjud personlig rådgivning och lyft förmånerna på lönesamtal och vid rekrytering.
  5. Satsa på utbildning
    Säkerställ att du känner dig trygg i att informera anställda om och svara på frågor kring förmåner.
  6. Ta hjälp av experter
    Samarbeta med er tjänstepensionsleverantör.
I denna text uttrycker skribenten sina åsikter och tankar, och artikeln klassificeras som en krönika med opinionsinnehåll. Om du har några synpunkter eller vill föreslå en ny artikel, ber vi dig att kontakta vår redaktion.
Taggar:
Katarina Wiberg

Katarina har lång erfarenhet av pensionsfrågor - med snart 40 år i branschen. Under hela sin karriär har hon arbetat i olika rådgivande, säljande och utbildande roller. En röd tråd är att hon alltid har jobbat nära företagskunden. Nu arbetar Katarina med affärsledning och strategisk planering för att utveckla några av SPPs största och viktigaste affärer. Hon driver också ett nätverk för HR-chefer och är insatt i frågor som rör både ledarskap och förmåner ute på företagen. Katarina brinner för att företag, chefer och medarbetare ska ta rätt beslut genom tydlig och enkel information – vilket ofta är en utmaning i den komplexa pensionsbranschen.